Een heel groot voordeel van modulering is dat op het moment dat er verandering is van een kwalificatiedossier, je de module niet gaat aanpassen, maar de moduleverantwoording. Want het beroep is niet 180 graden veranderd.., er is alleen een ander document ontstaan!
Een module wil je toch niet elk jaar opnieuw moeten ontwikkelen?!! Na vijf jaar wil je de module misschien herzien op basis van nieuwe technologieën. En na een jaar of tien zal een module misschien wel helemaal hernieuwd moeten worden. Je wilt eigenlijk een soort onderhoudsprogramma. Met modulering heb je hiervoor de tools om op een gestructureerde manier onderwijsverbeteringen door te voeren.
‘We willen vaak pas veranderen op het moment dat de verandering er al is.
Maar dan ben je te laat‘
Klaar voor verandering
Kevin Nikkels (onderwijskundig adviseur voor Kenteq en ontwikkelaar): Een opmerking die we veel horen van scholen is: “Ja, maar een aaneengekoppelde lijst met modules is toch ook gewoon een curriculum?” En ja, dat is zo, maar dit is een transitiemodel. Dus je deelt eerst je vaste programma op in blokken maar houdt ze nog dicht bij elkaar. Is er dan wezenlijk iets veranderd? Het lijkt van niet, maar het grote voordeel is dat je klaar bent voor verandering. We willen vaak pas veranderen op het moment dat de verandering voor onze deur staat. Maar dan ben je te laat. Je moet nu al wat wendbaarder worden zodat op het moment dat er grootschalige veranderingen zijn, je snel kan handelen. Modulering biedt de kans om je onderwijsprogramma makkelijker aan te passen.’
……….
Binnenkort publiceren we hier nog meer praktijkinformatie van onze ontwikkelaars over de vele voordelen van modulering. Mocht je daar meer over willen weten, of meer informatie krijgen over onze (blended) leermiddelen, maak dan snel een afspraak op uitgeverij@kenteq.nl of bel 088 – 444 99 00.