Modulair onderwijs: een andere manier van lesgeven. Meer coachen, méér ruimte en verantwoordelijkheid voor de studenten. Een lang en ingewikkeld proces? Een veranderende rol voor de docent. Ervaringen van een docent op het Deltion College.
Senior docent Heleen van ’t Hof was sinds maart 2022 als regierolhouder verantwoordelijk voor het doorvoeren van deze onderwijsontwikkeling bij de opleiding Sociaal Werk. Zij en haar team worden hierbij ondersteund door 1801 jeugd & onderwijsadvies.
De opleiding Sociaal Werk van het Deltion College behoort tot het college Sport, Opvoeding & Maatschappij. Het team Sociaal Werk bestaat uit ruim veertig collega’s. Negen jaar geleden begon Heleen als docent sociale wetgeving en loopbaanbegeleider, maar inmiddels doet ze er veel andere dingen bij. Eén van haar taken is het begeleiden van een complexe onderwijsontwikkeling: de implementatie van modulair onderwijs.
Hoewel het roc richtlijnen en kaders heeft meegegeven, geven de opleidingsteams binnen het Deltion College zelf vorm aan deze onderwijsontwikkeling. “We zijn zo’n twee jaar geleden begonnen en hebben ons meteen professioneel laten ondersteunen door 1801”, zegt Heleen. “De overgang naar modulair onderwijs is een lang en ingewikkeld proces, dat consequenties heeft op alle niveaus: de visie op leren, de visie op het onderwijs, de kennis en vaardigheden binnen het team, de organisatiestructuur… Je bent gewend om dingen op een bepaalde manier te doen en dat moet anders. Dat vraagt veel van een team.”
Regiehouder
“Ik kreeg de rol van regiehouder toebedeeld. We hebben daarnaast stuurgroepen ingericht, die de visie en richting voor specifieke onderdelen bepalen. Onderwijsontwikkeling is een iteratief, niet-lineair proces, waarbij je in korte perioden te werk gaat. Je past en meet, bouwt en past aan, zet stappen vooruit en achteruit, en kijkt wat werkt, tot het goed is en het doel is bereikt. Pilots zijn een cruciaal onderdeel van het ontwikkelproces.”
De studenten zijn actief betrokken bij deze onderwijsontwikkeling. Dat heeft waardevolle informatie opgeleverd. “Bijvoorbeeld hoe we een dag zo moeten indelen, zodat zij het goed kunnen volhouden. Ook kregen we goede feedback op de integrale beroepsopdrachten. Hiermee krijgen studenten meer ruimte én verantwoordelijkheid. Bij sommige studenten ging het daardoor wat moeizamer, terwijl we andere studenten zagen opbloeien,” licht Heleen toe.
Docent heeft meer coachende rol
Niet alleen studenten moeten wennen aan de nieuwe situatie. Ook voor docenten is modulair onderwijs ‘andere koek’, al is Heleen positief over hoeveel van haar collega’s het oppakken. “Je krijgt als docent een meer coachende rol en dat vraagt om andere gesprekken, processen én een andere manier van beoordelen. Op teamdagen en scholingsdagen besteden we daarom veel aandacht aan de leervragen van docenten: wat heb jij nodig om dit straks te kunnen doen?”
Het zal volgens Heleen nog zeker een jaar kosten voordat het team zich de veranderende rol van de docent en formatief handelen heeft eigengemaakt. “Maar”, zegt ze, “dat kan prima, want dit is een kwestie van finetunen. In de basis weten we waar we voor staan en waar we naartoe willen.”
Meer lezen? Vraag ons K-magazine aan met daarin allerlei gepassioneerd verhalen over kartrekkers van inspirerend onderwijs in de techniek. Mail naar uitgeverij@kenteq.nl