• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Kenteq

Kenteq

Leermiddelen techniek (v)mbo

Bel ons op 088 - 444 99 00

  • Leermiddelen (v)mbo
    • Leermiddelen digitaal
    • Maatwerkreaders
    • Boeken
  • Uitproberen
    • Aanvragen beoordelingsexemplaar
    • Aanvraag catalogus
    • Aanvragen proeflicentie
    • Aanvragen starttraining
    • Aanvragen inloopspreekuur
  • Over ons
    • Over ons
    • Blogs
    • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Leermiddelenshop
  • Login Techniekstad

Interviews met onze auteurs – deel 2

Je bent hier: Home / Kenteq / Interviews met onze auteurs – deel 2
31 januari 2022, door  kenteq
31/01/2022

Marjanne van Gameren – Zes nieuwe katernen Rekenen

Wie ben je, en wat heb je ontwikkeld voor Kenteq?

Zo’n 15 jaar geleden heb ik de overstap gemaakt van het bedrijfsleven naar het onderwijs. Ik ben 10 jaar groepsleerkracht, rekencoördinator en plusklasleerkracht geweest op een basisschool, heb rekenlessen gegeven op een vmbo-school, en als rekencoach heb ik kinderen met rekenproblemen begeleid. Die rijke praktijkervaring gebruik ik nu om lesmaterialen te ontwikkelen voor het primair en voortgezet onderwijs, en voor het mbo.

Om rekenkennis en -vaardigheden te kunnen toepassen, moet je wel over een basis beschikken. Die heb je nodig bij alle rekendomeinen. Daarvoor heb ik de zes nieuwe rekenkaternen van Kenteq ontwikkeld: in de katernen is veel aandacht voor stapsgewijze didactiek, en voor context-opdrachten.

Waarom is rekenen volgens jou zo belangrijk?

Gecijferdheid is een belangrijke voorwaarde om mee te kunnen blijven doen in onze snel veranderende maatschappij en werkomgeving. Rekenen is overal! Hou voor de lol maar eens bij hoeveel je op een dag aan het rekenen bent. Het mooie aan de nieuwe rekeneisen voor het mbo is dat uitgegaan wordt van authentieke rekenproblemen uit het dagelijkse leven van jongeren. Als je in die betekenisvolle contexten je rekenkennis en -vaardigheden kunt toepassen, wordt het makkelijker om dat ook in nieuwe contexten te doen. Bovendien werkt het motiverend: je begrijpt waaróm je leert rekenen.

Heb je een tip om rekenen (nog) aansprekender te maken?

Mijn belangrijkste tip is: gebruik bij zwakkere rekenaars concrete materialen om de rekenopdrachten inzichtelijk te maken, bijvoorbeeld concreet geld, fiches, dobbelstenen, of meetinstrumenten als een rolmaat, keukenweegschaal of maatbeker. Probeer samen een vertaalslag te maken naar de dagelijkse praktijk, zodat duidelijk blijft waarom je leert rekenen. Kijk samen kritisch naar een grafiek uit het nieuws: wat betekent het, en klopt het wel?


Kenteq

Category iconKenteq

kenteq

Primaire Sidebar

  • Over ons
  • Blogs
  • Veelgestelde vragen

Volg ons

  • LinkedIn
  • Twitter

Wat laatste cijfers

100%

Uptime Techniekstad

52

Nieuwe filmfragmenten in Techniekstad

76 crebo’s

In Techniekstad gevuld met lesstof

Footer

Social media

Volg ons op:

  • LinkedIn

Contact

Routebeschrijving

088 - 444 99 00

uitgeverij@kenteq.nl

Meer

  • Over ons
  • Privacy
  • Veelgestelde vragen
  • Algemene voorwaarden

Adres

Soestdijkseweg Zuid 224
3721 AJ Bilthoven