• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Kenteq

Kenteq

Leermiddelen techniek (v)mbo

Bel ons op 033 - 4483 700

  • Leermiddelen (v)mbo
    • Leermiddelen digitaal
    • Maatwerkreaders
    • Boeken
  • Uitproberen
    • Aanvragen beoordelingsexemplaar
    • Aanvraag fondslijst
    • Aanvragen demo
    • Aanvragen starttraining
    • Aanvragen inloopspreekuur
  • Leermiddelenshop
  • Over ons
    • Over ons
    • Blogs
    • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Login Techniekstad

Het is niet moeilijk om geïnspireerd te raken door techniek.

Lees in dit interview met beeldcoördinator Ramon van Eijk van Kenteq alles over hoe je leerlingen beter bij de les houdt. ’Want wij willen met ons lesmateriaal goede vakmensen afleveren’ …

Je bent hier: Home / Publicaties / Het is niet moeilijk om geïnspireerd te raken door techniek.
12 maart 2024, door  kenteq
12/03/2024

Het is niet moeilijk om geïnspireerd te raken door techniek.

Lees in dit interview met beeldcoördinator Ramon van Eijk van Kenteq alles over hoe je leerlingen beter bij de les houdt. ’Want wij willen met ons lesmateriaal goede vakmensen afleveren’ …


Hoe ben je begonnen bij Kenteq?

Ik mocht destijds beginnen als tekenaar. In die tijd werd er bij de SOM nauwelijks nog achter het tekenbord getekend, terwijl andere bedrijven juist niet van plan waren om met CAD te werken: andere tijden. Ik maakte examenopdrachten, tekeningen voor allerlei verschillende beroepsopleidingen in metaal zoals lassers, frezers, vliegtuig- en scheepsbouwers, constructiewerkers, zo’n 150 verschillende beroepen in totaal. De ontwikkeling in professioneel tekenen was enorm. Op de opleiding werkten we met PcDraft en AutoCAD Release 9, maar 3D-tekenen was er bijvoorbeeld nog helemaal niet bij. In 2003 fuseerde de SOM met VEV Intechnium. Nog later ging Kenteq zich alleen nog maar toeleggen op het uitgeverijgedeelte. Ik loop dus al bijna 35 jaar mee, heb alles van de organisatie gezien, en geniet nog heel erg van het inzichtelijk maken van ons lesmateriaal.

Wat is volgens jou het belang van beeldmateriaal in techniekonderwijs?

Het belang is ten eerste dat het lesmateriaal juist is en er aantrekkelijk uitziet, dat de student benieuwd raakt naar de tekst bij de afbeelding en andersom. Schema’s inzichtelijk maken aan de hand van beeld en tekst, het uitvoeren van vakhandelingen duidelijk illustreren. En tekst ondersteunen met mooi beeld natuurlijk.


Overzicht van diverse —visueel sterke, titelomslagen van Kenteq op de Boekentafel

Mijn afbeeldingen maak ik volgens drie kernwaarden: ondersteunend, attractief, sprekend voor de doelgroep. Want wat wij willen met ons lesmateriaal is goede vakmensen afleveren. Die wil je zo goed mogelijk opleiden met duidelijk lesmateriaal én mooi beeldmateriaal, zodat die student geïntrigeerd raakt door wat hij of zij nou aan het leren is.

Mijn afbeeldingen maak ik volgens drie kernwaarden: ondersteunend, attractief + sprekend voor de doelgroep.

Werktekeningen geven aan hoe het eindproduct vervaardigd moet worden, tegenwoordig kun je het eindproduct tonen zoals het eruit ziet na vervaardi- ging. De wereld staat niet stil: die tekeningen ontwikkelen zich. Waanzinnig interessant hoe je inzichtelijk kunt maken waar zo’n tekening toe leidt: een tekening van een schakeling is vaak niet heel sexy, maar als je een student uitlegt wat er in het dagelijkse leven mee gebeurt, dan kom je ergens.

Hoe werkt dat door in het lesmateriaal van Kenteq?

Allereerst in de omslagen: die moeten bij een onderwerp passen, maar ook gewoon aansprekend zijn. Als docent of student moet je denken: hé, dat ziet er echt gaaf uit! ’ Wij verliezen de doelgroep nooit uit het oog. Docenten zetten ons materiaal op de lijst, maar die jongens en meiden moeten er mee werken. Ik vind het binnen de techniek ook niet moeilijk om geïnspireerd te raken. Kijk maar om je heen: alles is techniek, alles is begonnen met een idee en daarna vertaald naar een tekening. Van de onderdelen in een auto tot de hele infrastructuur waar die auto op rijdt.


Wat goede voorbeelden van aansprekend beeldmateriaal op de omslagen van de reeks Booglassen

Waar ben je het meest trots op?

In mijn ruim 34 werkzame jaren heb ik al vele rollen gehad, op veel afdelingen gewerkt en veel mensen zien komen en gaan. Het meest trots blijf ik toch op het feit dat jongeren worden opgeleid met ons lesmateriaal. Dat zij straks het werkende leven ingaan, hopelijk op één of andere manier geïnspireerd door onze boeken.

Daarnaast ben ik ook vele jaren betrokken geweest bij de promotie van techniek op vmbo-scholen. Ik bezocht scholen als ambassadeur, en werkte mee aan het maken van school- en finale-opdrachten. Deze mocht ik samen met een team deskundigen beoordelen. Het enthousiasme van de jongeren, docenten en ouders gaven de energie om daar vele uurtjes in te steken.

Dan zie je hoeveel verschil docenten maken, hoe zij jongeren inspireren, dat is fantastisch. Dat enthousiasme neem ik altijd mee, en draag ik uit in mijn beeldmateriaal!


Ook interessant

Ga het gewoon doen. Technieklessen hoeven niet perfect te zijn…

5 maart 2024

Bekijk → Ga het gewoon doen. Technieklessen hoeven niet perfect te zijn…

Vrouwelijke technische rolmodellen kunnen stereotype ideeën wegnemen

20 februari 2024

Bekijk → Vrouwelijke technische rolmodellen kunnen stereotype ideeën wegnemen

De overstap naar modulair onderwijs heeft consequenties op alle niveaus.

13 februari 2024

Bekijk → De overstap naar modulair onderwijs heeft consequenties op alle niveaus.


Ook op de hoogte blijven over de laatste trends en ontwikkelingen van ons lesmateriaal en alle innovaties in het (v)mbo onderwijs!?

Vraag ons gratis magazine aan

Publicaties

Category iconPublicaties

kenteq

Primaire Sidebar

  • Over ons
  • Blogs
  • Veelgestelde vragen

Volg ons

  • LinkedIn

Footer

Social media

Volg ons op:

  • LinkedIn

Contact

Routebeschrijving

033 - 4483 700

uitgeverij@kenteq.nl

Meer

  • Over ons
  • Privacy
  • Veelgestelde vragen
  • Algemene voorwaarden

Adres

Smallepad 30
3811 MG Amersfoort