Ga het gewoon doen. Technieklessen hoeven niet perfect te zijn…
Ben Snoeijs is in december 2022 gestart met de onderneming Techniekmaker. Techniek maker heeft als missie om diversiteit in Tech te bevorderen, en de instroom te vergroten. Dit door zoveel mogelijk kinderen op basisscholen en jongeren in het voortgezet onderwijs te enthousiasmeren voor techniek. ‘Ik probeer altijd éérst het enthousiasme te kweken, en mezelf daarna zo snel mogelijk overbodig te maken’.
Wat is je achtergrond?
Mijn achtergrond is werktuigbouwkunde met technisch bedrijfskunde. Ik heb altijd in het bedrijfsleven gezeten, en daar ook veel met techniek te maken gehad. Ik ben naar het onderwijs overgestapt omdat ik iets betekenisvoller werk wilde doen.
Wat me daarin vooral geraakt heeft is dat het onderwijs niet heel goed is in het vertalen van bedrijfscontext naar inspirerend onderwijs. Daar zit wel mijn kracht, dat ik die beide werelden redelijk snap, en dat het mij daarom ook lukt om ook op laag niveau heel toffe technieklessen neer te zetten. Het tweede dat mij opvalt is dat jongeren geen keuze meer maken op basis van wat ze leuk vinden.
Ze hebben geen goed beeld van wat techniek inhoudt: ondanks álle campagnes associëren ze techniek nog steeds met zwaar en vies werk. Ze beseffen niet dat techniek ook gezondheidszorg is, dat het robots in de landbouw zijn, en dat daar ook heel creatieve kanten aan zitten. Met een stukje app-ontwikkeling, met mode, enzovoort.
Dan hebben we in Nederland ook nog eens een grote diensteneconomie, waarin ouders bij de keuze van hun kinderen aansturen op een beroep in de economische sector. In mijn ogen is daar juist niet zo’n behoefte aan momenteel.
Ook ontzettend zonde dat de kiesmomenten zo vroeg zijn: studenten zeggen later vaak, ‘misschien had ik toch iets in de techniek kunnen doen’, maar die weg is op de middelbare school al geblokkeerd. Bijvoorbeeld omdat er geen wiskunde B in het pakket gekozen werd (‘Want dat is toch wel moeilijk voor jou.)’.
Ik zeg altijd: de huidige generatie gaat niet meer opgroeien zonder techniek. De vraag is alleen maar, in welke mate gaan ze er iets mee doen’
Wat zijn je drijfveren?
Ik zeg altijd: de huidige generatie gaat niet meer opgroeien zonder techniek. De vraag is alleen maar, in welke mate gaan ze er iets mee doen, en je moet ze hoe dan ook voorbereiden. Dus voor mij is het een basisvaardigheid dat standaard in het
curriculum moet zitten, net als taal en rekenen, muziek en beweging. Ik denk alleen dat we af moeten stappen van die enorme focus op taal en rekenen, zonder dat te integreren in de
andere vakken. Rekenen valt natuurlijk prima te integreren in technieklessen: welke sommen komen er bijvoorbeeld bij kijken als je een robot een paar stappen vooruit wilt laten lopen? Zo wordt een techniekles ook echt een aanvulling in plaats van iets ernaast.
Hoe enthousiasmeer je kinderen en jongeren om voor techniek te kiezen? Ik probeer veel te laten zien dat techniek echt niet zo moeilijk is, en dat er heel veel vormen zijn waarin je je kunt uiten. Ik doe veel met de zeven werelden van techniek (Mens & Gezondheid; Energie, Water & Veiligheid; Voeding & Natuur; Wonen, Werken & Verkeer; Ontwerp, Productie & Wereldhandel; Digitaal, Media & Entertainment en Hi-Tech & Science), zodat je altijd ergens een leerling inspireert, zonder dat je in de valkuil trapt dat je alleen maar heel veel vertelt over je eigen interessegebied.
Ik merk dat kinderen sowieso altijd enthousiast worden van mijn lessen, omdat ze een keer niet volgens een strak stramien hoeven te werken. Ik bied opdrachten aan op verschillende niveaus, zodat zo’n hele klas ‘aangaat’. Als ik al begin met ‘We gaan vandaag iets maken,’ dan gaan ze al helemaal los. Een vrije opdracht waarin de uitkomst niet per se vaststaat zijn ze bijna niet meer gewend.
‘Ga maar een stukje solderen, iets elektronisch maken’, dat soort werk.

Overzicht van diverse —visueel sterke, titelomslagen van Kenteq op de Boekentafel
Heb je tips voor docenten in het (v)mbo?
Mijn grootste tip zou zijn: ga het gewoon doen. Het hoeft helemaal niet perfect te zijn, dat zijn mijn lessen ook niet, en dat hebben kinderen echt niet door. Het niveau hoeft ook niet hoog te zijn. In het voortgezet onderwijs had ik laatst twee kleuterrobots bij me. Die kregen ze net aangestuurd. Dit kan elke docent natuurlijk.
‘Hé, dit vinden leerlingen toch eigenlijk wel héél erg leuk.’
Van leerkrachten krijg ik vaak de bijna verbaasde reactie ‘Hé, dit vinden ze toch eigenlijk wel héél leuk.’ Ik krijg vaak de vraag van scholen om een inspiratiesessie te geven. Dat kan altijd.
Ik kan in één sessie zeker helpen een klas te inspireren. Wil je structureel iets aanpakken, dan zou ik of iemand van mijn bedrijf eigenlijk maandelijks in een school moeten komen.
Dit om ervoor te zorgen dat er regelmatig technieklessen gegeven worden. Zodat leerkrachten jou vragen kunnen stellen, dat ze een keer een leskist kunnen regelen of een robotplatform. Dan zie je na een jaar dat leerkrachten zélf steeds enthousiaster en kundiger worden, en zij zelf die lessen kunnen geven. Uiteindelijk is het streven altijd dat één persoon op zo’n school opstaat, en techniekcoördinator wordt. Wat ik altijd probeer is éérst het enthousiasme te kweken, en mezelf daarna zo snel mogelijk overbodig maken. Dan is de impact het grootst, en er zijn heel veel scholen die dit graag willen.
Waar hoop je over een paar jaar te staan met Techniekmaker?
Ik hoop landelijk meer impact te kunnen maken met techniekonderwijs. Ik heb een paar pijlers waar ik op inzet: lesmateriaal, training en events & contextrijk leren. Ik hoop dat uit te bouwen zodat er echt iets verandert in het onderwijs, dat we meer jongeren inspireren om léúk onderwijs te krijgen.

Wat goede voorbeelden van aansprekend beeldmateriaal op de omslagen van de reeks Booglassen
Hoe groot mijn bedrijf wordt maakt me niet echt iets uit: ook alleen kun je heel veel impact hebben. Via LinkedIn, via een podcast en social media. Natuurlijk zou het mooi zijn om te groeien, maar dat heeft vooral een praktische reden. Als ik méér mensen naar scholen kan sturen, hoef ik minder nee te verkopen. Ik ben een beetje op zoek naar kopieën van mezelf.
Wat ik belangrijk vind, is dat er een stuk inhoud achter zit, dat het geen lege show is die ik opvoer, maar dat kinderen echt iets leren.
Ook interessant

Ook op de hoogte blijven over de laatste trends en ontwikkelingen van ons lesmateriaal en alle innovaties in het (v)mbo onderwijs!?
Vraag ons gratis magazine aan


